O projektu

Cílem projektu je úprava školní zahrady tak, aby mohla být více a účelněji využívána v rámci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Obsahem předkládaného projektu je vytvoření přírodní učebny a malého školního arboreta, kde bude realizována výuka ve venkovním prostředí.

Přírodní učebna poskytne možnost uplatnění principů zážitkové pedagogiky, umožní pozorování přírodních procesů, podpoří vztah k pěstitelství a praktickému zahradničení, vztah k manuální práci, v neposlední řadě vede všechny zúčastněné k aktivnímu kompostování bioodpadu. Jednotlivé tvůrčí aktivity podpoří tvůrčí činnost a vzájemnou kooperaci. O práci ve venkovní učebně budou vytvořeny informační materiály zaměřené převážně na fotodokumentaci, popis stanovišť a tvorbu informačních materiálů. Žáci získají dovednosti při pěstování rostlin ze semen, ze sadby, apod., poznatky při zakládání pěstitelských pokusů a aranžování rostlin.

Budování přírodní učebny poskytne prostor pro úzkou spolupráci s žáky, jejich rodiči, zřizovatelem a místními drobnými subjekty (pila, zahradnické firmy, další místní podnikatelé).

Během realizace projektu (při založení a údržbě přírodní učebny) se aktivně zapojí jak žáci a učitelé, tak i rodiče žáků. Realizace úprav zahrady umožní žákům se do terénu dostat častěji a komplexněji.

Venkovní učebna – školní zahrada a malé školní arboretum umožní žákům poznat pestrost a krásu přírodních procesů, umožní jim pochopit komplikovanost vztahu i význam přírody pro člověka. Pomůže jim najít zpátky cestu k přírodě. Učebna bude využívána napříč výukovými předměty, v souladu se školním vzdělávacím programem, zpřístupněna pro mimoškolní aktivity, využita dětmi z našich mateřských škol.

Zvládnutí projektu je pro školu velice důležité.  S jeho pomocí se budou u žáků mnohem lépe rozvíjet požadované schopnosti, dovednosti, a hlavně postoje. Žáci budou postupně seznamováni se záměrem ve vyučovacích hodinách přírodopisu, přírodovědy a prvouky. Zpráva o průběhu projektu bude součástí výroční zprávy školy.

O projektu bude pořízena fotodokumentace, která bude součástí portfolia “Venkovní zahrada”. Projekt rozšiřuje možnosti pro další etapu environmentálního vzdělávání.

Udržitelnost projektu bude zajištěna trvalou péčí o vzniklé ekosystémy.

 

Zahradnické ohlédnutí

Zimní začátek projektu nám umožnil promyslet harmonogram činností a naplánovat příslušné aktivity. Dlouhá zima nám dovolila pouze přikrmovat ptactvo v přilehlém prostranství zahrady a pečovat o vermikompostér. Všichni žáci, zaměstnanci i návštěvníci školy byli prostřednictvím vytvořených informačních cedulí seznámeni s činností vermikompostování. Dále žáci připravili příbytky pro hmyz.

Přestože zima skončila poněkud později, za okny se zelenaly první vypěstované rostlinky. Pokusy s osivem probíhaly na 1. i 2. stupni. S blížícími se Velikonocemi převládala spíše travička, ale nechyběl ani výsev rajčat, řeřichy či afrikánů.

První sluneční paprsky nás vyhnaly na zahradu. Práce s odstraněním plevele byla velmi nesnadná, a tak nesmělé zahradnické činnosti žáků vystřídala těžká a nekompromisní technika. V květnu se na naší zahradě rozezvučel motor bagru a odstranil veškerý plevel. Nadšení s takto připravené půdy pro její další využití nahradil smutek. Slunečné počasí vystřídaly deště a my jsme se tak mohly soustředit jen na úpravu malých předzahrádek. Místo jednoduchého trávníku vznikla malá „Bota – botanická zahrada“ a na velké zahradě došlo k částečnému uhrabání terénu.

Produktu vermikompostování jsme využili k přesazení pokojových rostlin a přípravě sadby rajčat. Sadbu jsme využili jako odměnu soutěže probíhající v rámci propagace vermikompostování na festivalu Globe 2013.

V závěru školního roku proběhla návštěva několika zahradnických stromkových školek a domluvena spolupráce.  Na počátku nového školního roku proběhnou definitivní úpravy terénu pozemku a částečná výsadba dřevin.